Laatste 40 jaar enorme toename aan welvaartsziekten

Lacina van der Wagen – Couperus

De laatste 40 jaar zijn het aantal mensen met welvaartsziekten enorm toegenomen

De gezondheidszorg wil ons vaak laten geloven dat het goed gaat met de gezondheid in Nederland. Maar door de huidige leefstijl is het aantal chronisch zieken schrikbarend toegenomen en ook ontwikkelen we op steeds jongere leeftijd de eerste chronische aandoening.

Levensverwachting

Als we onze levensverwachting bekijken, dan is deze de afgelopen veertig jaar behoorlijk gestegen. Zo hadden de mannen in 1982 een gemiddelde levensverwachting van 73 jaar en de vrouwen van 79 jaar. In 2019 heeft de gemiddelde man een levensverwachting van 80 jaar en een vrouw van 83 jaar.

Dit is grotendeels toe te schrijven aan de steeds toenemende mogelijkheden binnen de geneeskunde. Dat is geweldig goed nieuws.

Aantal chronische zieken in Nederland

Maar tegelijkertijd zien we dat onze gezondheid steeds verder af neemt.

Zo’n 8,7 miljoen mensen in Nederlanders hebben nu één of meer chronische ziekten. Dat betekent dat de helft van de totale bevolking een chronische aandoening heeft. Van deze 8,7 miljoen mensen heeft 48% één chronische ziekte, 23% heeft twee chronische ziektes en 29% heeft drie of meer chronische ziekten.

Dit is een enorme hoeveelheid en de trend neemt nog steeds toe. Steeds meer mensen worden dus chronisch ziek.

Leeftijd waarop we gemiddeld chronisch ziek worden

In 1982 ontwikkelden de mannen zowel als de vrouwen op hun 53e of 54e een chronische aandoening. Nu, slechts veertig jaar later, krijgt de vrouw voor haar 41e levensjaar een chronische aandoening en de man rond zijn 47e levensjaar. En als we de trend volgen worden we dus steeds op jongere leeftijd ziek.

Dus, we leven langer, maar een steeds groter deel van ons leven met één of meerdere chronische aandoeningen.

De westerse leefstijl

Vanuit wetenschappelijk onderzoek kunnen we leren dat niet alleen overgewicht, hoge bloeddruk, obesitas en depressie ontstaan vanuit onze manier van leven. Ook een groot deel van de mensen die lijden aan maag- en darmaandoeningen, luchtwegaandoeningen of bijvoorbeeld kanker hebben dit ontwikkeld door onze westerse leefstijl. Ook is er meestal een relatie tussen verschillende aandoeningen. De ene aandoening hangt soms met andere aandoeningen samen.

Welvaartsziekten voorkomen en omkeren

Onze welvaart zorgt ervoor dat de meeste mensen betrekkelijk geriefelijk kunnen leven. Maar gezondheid is ons grootste goed en onze welvaart brengt deze helaas in gevaar.

Door onze leefstijl te veranderen kunnen we welvaartsziekten voorkomen en vaak weer omkeren. Hoe je dat doet en welke stappen daarvoor nodig zijn is dan ook precies waar het over gaat bij ‘Voeding voor je genen’.

Lacina 1 rond

Over de auteur

Lacina vd Wagen- Couperus is orthomoleculair natuurgeneeskundig therapeut.

In Praktijk van Nature (Leeuwarden) behandeld ze mensen met diverse klachten; van allergieën, intoleranties, hormonale klachten tot aan onbegrepen klachten.

Daarnaast schrijft ze blogs over voeding en gezondheid. Met haar kennis wil ze mensen bewust maken dat een oergezonde leefstijl belangrijk is om zo fit mogelijk te blijven. En als je een welvaartsaandoening hebt, hoe deze met een oergezonde leefstijl vaak weer om te keren is.

Cursussen

Interessant?