Welvaartsziekten oplossen met leefstijl

Lacina van der Wagen – Couperus

Samenvatting

Veel mensen lijken het vertrouwen in ons immuunsysteem en zelf herstellend vermogen kwijt te zijn. Heb je klachten, dan ga je naar de dokter. De dokter stelt een diagnose en als het protocol dat voorschrijft krijg je geneesmiddelen voor deze aandoening.

Veel ziektes zijn echter welvaartsaandoeningen. En de naam zegt het al, deze worden veroorzaakt door onze leefstijl in deze moderne tijd.

We slikken vaak klakkeloos de medicatie die de arts ons voorschrijft, deze verminderen zoveel mogelijk de klachten, maar veranderen niks aan de oorzaak van de klachten. Pak je de oorzaak niet aan, dat zal je aandoening ook niet verdwijnen.

Wil je weer oergezond worden, dan is het belangrijk om je leefstijl onder de loep te nemen en deze aan te passen, in plaats van blijvend gebruik te moeten maken van medicijnen.

Ziektes en levensbedreigende aandoeningen – toen en nu

Nadat we al tienduizenden jaren als mens (homo sapiens) op aarde rondlopen is met name de laatste honderd jaar onze levenswijze drastisch veranderd.

Van een natuurlijke omgeving zijn we terecht gekomen in een geïndustrialiseerde wereld vol met nieuwe technologieën.

De ziektes waarmee we nu kampen zijn over het algemeen van compleet andere aard dan amper honderd jaar geleden. Destijds waren infecties, epidemieën en problemen rond de geboorte voor zowel moeder als kind een grote bron van zorgen.

Tegenwoordig hebben we deze levensbedreigende gevaren over het algemeen goed onder controle, maar hebben we nu vooral met welvaartsaandoeningen en een enorme toename van stress te doen.

Welvaartsaandoeningen worden vaak geschaard onder de noemer dat we hier niets aan kunnen doen, dat hoort er nou eenmaal bij, want we worden immers veel ouder dan vroeger. En als de mens van vroeger gemiddeld ouder was geworden, dan had deze vast ook met chronische ziekten te maken gehad.

Wat we hierin vergeten is dat mensen vroeger ook gezond oud konden worden, mits ze niet te kampen hadden met infecties, epidemieën, geboorteproblemen of een zwaar leven onder slechte omstandigheden.

Genetisch gezien kan en kon de mens gezond oud worden. Daar is voldoende wetenschappelijk bewijs voor geleverd en ook nu vind je bij de overgebleven natuurvolkeren ouderen in goede gezondheid.

Welvaartsziekten zijn dus precies wat het zegt dat het zijn: ziekten die ontstaan door de huidige manier van leven. Ziekten die ontstaan doordat onze voeding compleet veranderd is (en zeker niet in positieve zin), door het gebruik van allerlei chemische stoffen, door te weinig beweging, door een teveel aan stress.

Welvaartsziekten regulier behandelen

Mensen ontwikkelen anno nu bijna tien jaar eerder dan rond 1985 een chronische aandoening. We worden dan wel ouder, maar we zijn in vijfendertig jaar tijd een heel stuk ongezonder geworden. En deze trend zet helaas nog steeds verder door. Tegenwoordig zie je zelfs jonge mensen met ouderdomsklachten zoals diabetes type 2.

Door hoe onze maatschappij in elkaar steekt denken we vaak niet eens meer na over hoe ziekten ontstaan. We hebben de illusie dat onze gezondheidzorg ons gezondheid brengt en dat medicijnen de enige manier zijn om weer gezond te worden. ‘Als de dokter het zegt, dan is het zo….’ Dat medicijnen chemische stoffen zijn en vaak bijwerkingen hebben accepteren we. Dat we de medicijnen moeten blijven slikken, dus dat echte gezondheid niet wordt geboden, dat accepteren we ook. Dat is namelijk normaal…

Als voorbeeld verhoogd cholesterol

Bij een verhoogd cholesterol worden altijd statines voorgeschreven. Een medicijn met ernstige bijwerkingen, maar ach, het verminderd wel het LDH dus verminderd het de kans op een hartaanval.

Maar hoe komt het nou dat je cholesterol verhoogd is? Is een verhoogd cholesterol in alle gevallen schadelijk? Zijn er nog meer onderliggende oorzaken waardoor het verhoogde cholesterol inderdaad schadelijk is? Is cholesterol de oorzaak of kan het zijn dat andere factoren de ware oorzaak zijn van een verhoogd risico op hart- en vaatziekten?

Op deze vragen krijg je van een arts geen antwoord. In de regel hebben ze helaas zelfs geen idee welke factoren meespelen bij het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.

Als er eigenlijk een andere oorzaak is en je pakt alleen het cholesterolstukje uit deze gezondheidspuzzel, wat voor gevolgen heeft dat dan voor je verdere gezondheid?

Cholesterol en leefstijl

Als je je leefstijl drastisch omgooit kun je binnen een paar weken goede cholesterolwaarden hebben zonder medicijngebruik. Dit geeft al aan dat leefstijl de werkelijke oorzaak is van hart- en vaatziekten. Nu kun je medicatie gaan gebruiken zoals statines, maar door niks aan de oorzaak te doen, zal je gezondheid langzaamaan verder verslechteren, al meet de dokter nu mooie cholesterolwaarden.

De gezondheidsindustrie

De gezondheidsindustrie is ‘big business’, met enorme verdienmodellen. Dat weet eigenlijk iedereen wel, en vaak accepteren we dat zonder erbij stil te staan. Er zijn weinig aandoeningen, behalve het bestrijden van infecties, die genezen worden door de geneesmiddelenindustrie. Sommige klachten zoals pijnklachten, gaan vaak vanzelf weer over. Maar voor ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes type 2, reuma, chronische vermoeidheidssyndroom en ga zo maar door is geen medicijn die je beter maakt. Geneesmiddelen maken je dus vaak niet beter, maar helpen om de klachten te onderdrukken en zo een zo goed mogelijke kwaliteit van leven te hebben. Je zit er helaas vaak voor de rest van je leven aan vast.

Leefstijl

De welvaartsaandoeningen, waar we tegenwoordig gemiddeld vanaf onze 45e levensjaar mee te kampen hebben, worden veroorzaakt door onze leefstijl.

Je kunt ervoor kiezen om op dezelfde manier je leefstijl voort te zetten en je klachten te onderdrukken met medicatie.

Een andere manier is om de oorzaak van de ziekte te onderzoeken en je leefstijl te veranderen zodat je lichaam uit zichzelf kan herstellen. Zo kun je vaak heel snel welvaartsziekten zoals overgewicht, diabetes type 2, hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol voorkomen en omkeren.

Voeding voor je genen biedt

• Inspirerende blogs over natuurlijke gezondheid
  • Oergezonde recepten
  • Uiterst complete cursussen over specifieke welvaartsaandoeningen waarin je in 15 weken tijd je aandoening omkeert, of als dit niet mogelijk is, in ieder geval sterk verbetert
Lacina 1 rond

Over de auteur

Lacina vd Wagen- Couperus is orthomoleculair natuurgeneeskundig therapeut.

In Praktijk van Nature (Leeuwarden) behandeld ze mensen met diverse klachten; van allergieën, intoleranties, hormonale klachten tot aan onbegrepen klachten.

Daarnaast schrijft ze blogs over voeding en gezondheid. Met haar kennis wil ze mensen bewust maken dat een oergezonde leefstijl belangrijk is om zo fit mogelijk te blijven. En als je een welvaartsaandoening hebt, hoe deze met een oergezonde leefstijl vaak weer om te keren is.

Cursussen

Interessant?