Je brein de baas

Herken jij jezelf of je kind in één of meer van de volgende uitspraken?

  • Ben je oververmoeid en/of dreig je in een burn-out terecht te komen?
  • Heb je iets ingrijpends meegemaakt of zit je middenin een moeilijke situatie en wordt het je allemaal teveel?
  • Heb je specifieke angsten of heb je last van trauma’s of PTSS?
  • Heb je geen zelfvertrouwen?
  • Heeft je kind het lastig op school met betrekking tot leerprestaties, dyslexie of is er sprake van een spraakachterstand?
  • Heeft je kind last van faalangst, te weinig zelfvertrouwen of het emotioneel zwaar?

Dan is de methode ‘Je brein de baas’ zeker wat voor jou of voor je kind!

Methode ‘Je brein de baas’ optimaliseert hersenfuncties en ont-stresst je onderbewustzijn!

Het is een unieke behandelmethode waarmee ik je heel goed kan helpen bij leerproblemen, ontwikkelingsachterstanden, spraakproblemen, angsten, burn-out en depressie.

Ik zie regelmatig kleine en grotere wondertjes gebeuren die je niet snel terug zult vinden bij leertrainingen, logopedie, psychotherapie of gedragstherapie.

Zeg ik hierbij dat deze trainingen niet goed zijn? Hier antwoord ik op met een vette NEE. Trainingen en psychologische hulp zijn uiterst waardevol. Zij bieden de handvatten, inzichten of trainingen waar je verder mee kunt. Het verschil met mijn behandelmethode zit er in dat ik hersendelen kan benaderen, waardoor je blokkades die op onbewust niveau zitten kunt behandelen.

Hierdoor zie ik regelmatig gebeuren dat

  • angsten verdwijnen als sneeuw voor de zon
  • dat het leren of lezen ineens een stuk makkelijker gaat
  • dat iemand zonder volledig te blokkeren deel kan nemen aan een examen
  • dat spraakproblemen binnen een aantal weken sterk verminderen
  • dat kinderen met een geestelijke beperking spontaan nieuwe dingen aanleren die daarvoor niet haalbaar waren

Kortom, ik kan de weg vrij maken om beter te kunnen leren, spreken, leven. Maar ik ben geen therapeut in de zin dat ik met je train in leer- of spreekvaardigheden en ik ben ook geen psycholoog.

Hoe werkt dat dan?

De manier waarop ik behandel en de resultaten die ik haal zijn moeilijk te bevatten. Datgene wat je ziet en wat de resultaten zijn gaan ook mij nog vaak de pet te boven. Stel, je kijkt toe terwijl je kind behandeld wordt. Je ziet dat ik mijn handen op verschillende manieren ‘vouw’ (mudra’s) en dat ik je kind op verschillende plekken (acupressuurpunten) op zijn/haar lichaam aanraak. Daarnaast moet je kind zijn/haar benen ook regelmatig bij elkaar doen en weer wijd. Ik grap vaak dat we bezig gaan met ochtendgymnastiek…

Maar stel dat je met je kind komt omdat het moeilijk leest, en we gaan werken aan de hersenbrug die de linker- en de rechterhersenhelft verbindt. Je kind lag er tot dan toe lekker ontspannen bij, maar dan merk je dat je kind plotseling erg moe wordt, of dat hij/zij er plots een beetje bleekjes bij ligt. Dan voel je dat er een hoop gebeurt… en dan is het afwachten wat het resultaat zal zijn.

Dat je werkelijk aan specifieke hersengebieden werkt is onderzocht door in de ontwikkelingsfase gebruik te maken van EEG’s. Hierdoor zie je dat tijdens de behandeling die hersengebieden waar je aan werkt meer hersenactiviteit vertonen.

Voorbeelden uit de praktijk:

  • Ik werkte bij een jong kind aan het zelfvertrouwen (dit zit ook op onbewust niveau) omdat zij weinig contact met de buitenwereld maakte. En binnen een uur na de behandeling maakt het kind plotseling veel meer contact, en dit is ook zo gebleven.
  • Een kind heeft moeite met schrijven en ze vind dit ook vervelend om te doen. Na de behandeling, op de weg naar huis vraagt het kind (terwijl we haar niet hebben verteld dat ze behandeld werd voor ‘schrijven’) om pen en papier, en thuisgekomen kreeg ze een schrift en begon spontaan te schrijven. En ook de dagen en weken erop blijft ze met plezier schrijven.
  • Of een man die door een depressie al jaren moeizaam de dag door komt. Hierbij behandel ik voornamelijk die hersendelen die te maken hebben met emoties. Als hij voor de tweede behandeling komt, geeft hij aan dat er veel meer rust in zijn hoofd is, en weer ruimte om de dag makkelijker door te komen.
  • In één behandeling iemand afgeholpen van de angst voor het spreken in het openbaar.
  • Of, om voor mezelf te spreken, lang geleden reed een vrachtauto die van rechts kwam, mij op een haar na aan. Sindsdien verstarde ik als er een auto snel van rechts kwam. Na de behandeling was dit gevoel volkomen weg. Eerst had ik nog het idee dat er geen verkeer van rechts meer kwam (tja….), maar toen ik er goed op ging letten, merkte ik dat het verlammende gevoel compleet weg was. En nu, zo’n 7 jaar later is dat nog steeds weg.

Dit zijn voor mij kippenvel momenten die mij bijblijven. Die ervoor zorgen dat ik mijn vak meer dan de moeite waard vind. Momenten waarop je een verschil kunt maken voor een ander mens…

Methode

De methode ‘Je brein de baas’ is een leerbevorderend acupressuur programma en wordt officieel LEAP genoemd. Het is ontwikkeld door een Australische wetenschapper in neurologie en kinesiologie. In Nederland werken nu ca. 30 therapeuten met deze bijzondere methode. De behandelingen zijn niet langdurig (gemiddeld 1 – 5 behandelingen), pijnvrij en worden in de regel als erg prettig en ontspannend ervaren.

Ik kan nooit garanderen wat het resultaat zal zijn. Ieder mens is uniek. Af en toe kom ik het tegen dat ik graag meer resultaat had gezien. Maar veel vaker zie ik vele bijzondere resultaten ontstaan, die deze behandelmethode voor mij meer dan de moeite waard maken!

Wil je ook ervaren wat ik voor jou of voor je kind kan betekenen, neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie of voor het maken van een afspraak.